×

Turistički stručnjaci BiH: Imamo odlične preduvjete koje sada treba sustavno iskoristiti za razvoj poslovnog turizma

Predstavnici turističke i hotelske industrije te poslovne i akademske zajednice ističu brojne prednosti BiH kao MICE destinacije, ali i korake koje je potrebno poduzeti da ih se kvalitetno iskoristi
Panel diskusija u Sarajevu
Panel diskusija u Sarajevu

Prilikom predstavljanja portala PoslovniTurizam.ba u Sarajevu 04.06.2024., održana je panel diskusija pod nazivom „Razvoj poslovnog turizma u Bosni i Hercegovini – potencijali i prilike“. Voditeljica projekta PoslovniTurizam.ba/BH-meetings.com, Josipa Terzić-Rezić, tom je prigodom razgovarala s direktorom Turističke zajednice Kantona Sarajevo dr. sc. Harisom Fazlagićem, direktoricom hotela Hills Nerminom Sefer, direktoricom hotela Holiday Belminom Bajrović, direktorom projekta USAID Turizam Feđom Begovićem, organizatorom Sarajevo Tourism Summita Enisom Hadžimujićem te redovnim profesorom na Katedri za marketing Ekonomskog fakulteta u Sarajevu prof. dr. Almirom Peštekom.

Diskusija je započela predstavljanjem Sarajeva prije svega kao turističke, a onda i kongresne destinacije. „Turistička zajednica Kantona Sarajevo apsolutno koristi sve raspoložive resurse u cilju pozicioniranja Kantona Sarajevo kao primamljive turističke destinacije pa, između ostalog, i za kongresni odnosno poslovni turizam. Mi smo produžena ruka svim turističkim djelatnicima, kao i brojnim udruženjima, organizacijama, vladinom i nevladinom sektoru pa i pojedincima s kojima radimo na događajima i projektima u cilju razvoja turizma. Primjerice, putem javnih poziva u ovoj godini podržali smo više od 150 događaja među kojima su konferencije, panel diskusije, tematske posjete novinara iz cijelog svijeta i slično.“, objasnio je dr. sc. Haris Fazlagić

Haris Fazlagić

Sarajevo: kvalitetna infrastruktura i autentična gostoljubivost

Kako bi istaknuo potencijal Sarajeva kao MICE destinacije, spomenuo je primjer Europskog prvenstva u snookeru koje se održalo u ožujku ove godine. Sarajevo je za domaćinstvo ovog značajnog događanja bilo u konkurenciji s gradovima u Danskoj i Francuskoj. I dok je organizatorima bilo jasno da je Sarajevo najpovoljnija opcija, nisu bili sigurni može li organizacijski i infrastrukturno podržati europsko natjecanje. Poznati europski gradovi nudili su sigurnost u kapacitete i stručnost organizacije. Predstavnici lokalnog organizacijskog odbora i turističke zajednice pozvali su predstavnike Europske bilijar i snooker asocijacije (EBSA) da posjete Sarajevo i uživo dožive destinaciju te provjere lokaciju održavanja - u poslovnom turizmu stručnog naziva site inspection (pregled objekta). Jednom kad su stigli, vidjeli kapacitete i ponudu Hotela Hills te doživjeli autentično bosanskohercegovačko gostoprimstvo, više nije bilo sumnje. Kao poznata legenda o sarajevskoj česmi kod Gazi Husrev-begove džamije - da će se putnik koji se napije vode sa ove česme sigurno nekada vratiti u Sarajevo. Tako je Sarajevo bilo vrlo uspješan domaćin Europskog prvenstva u snookeru.

Nermina Sefer

Više detalja o kapacitetima i kongresnoj ponudi Hotela Hills predstavila je Nermina Sefer, direktorica hotela, ističući kako je to prvi hotel koji ima Convention centar te je svojevrstan začetnik kongresnog turizma u Sarajevu. Naglasila je i kako često sudjeluju na specijaliziranim sajmovima i to u vlastitoj organizaciji pa je to vrlo izazovan posao jer u isto vrijeme treba prezentirati zemlju, grad, a zatim i sami hotel. Za sudjelovanje na takvim sajmovima potrebno je nastupati zajednički s ostalim predstavnicima destinacije.

Nedostatak kongresnih statistika koje su preduvjet za definiranje strategije

Na pitanje koliko gostiju u hotelu čini poslovni, a koliko odmorišni segment odgovorila je da nema takvu statistiku, ali da bi ju trebalo voditi i to na razini cijele destinacije. S druge strane, Belmina Bajrović je istaknula kako je „kompanija Europe Group zabilježila porast poslovnih gostiju od 10% u 2023. godini. Statistika pokazuje da poslovni gosti u našim hotelima čine čak 60% od ukupnog broja gostiju, te da većinski promet usluge hrane i pića ide na segment poslovnih klijenata“.

Belmina Bajrović

Na navedene brojke, odnosno nedostatak zabilježenih podataka o turističkom prometu, nadovezao se prof. dr. Almir Peštek koji je naglasio kako za sustavan marketing i promociju, a zatim i razvoj poslovnog turizma u BiH nedostaju važni podaci i informacije. „Marketing nije samo promocija, nego sustav kojim treba upravljati kao i turizmom“, rekao je i dodao: „U BiH se dešavaju pozitivne stvari, idemo prema naprijed. Puno je uspješnih priča i niz inicijativa iz privatnog sektora, ali nedostaje sistemska komunikacija. Sarajevo generira najveći turistički promet u BiH, a poslovni turisti troše puno više od odmorišnih. Stoga moramo kreirati strategiju razvoja. Moramo pronaći svoj prostor pored svjetskih destinacija i definirati identitet Sarajeva – strategiju brendiranja, a zatim definirati ciljna tržišta i komunikaciju prema njima.

prof. dr. Almir Peštek

Infrastruktura, sigurnost, prometna povezanost i autentičan doživljaj - temelji na kojima treba dalje graditi

Prof. Peštek je naglasio i kako Bosna i Hercegovina ima čitav niz preduvjeta kao što su infrastruktura, sigurnost, prometna povezanost - koje treba znati iskoristiti. Svi dionici turizma trebaju postupati kao jedno i postojeće pretpostavke kompletirati.

Privatni sektor ne može raditi sam, treba institucionalnu podršku i vjetar u leđa od javnog sektora

Ovdje puno pomaže Vlada SAD-a kroz projekt USAID Turizam putem kojeg kontinuirano radi na unapređenju poslovnog turizma u Bosni i Hercegovini. „Kroz analizu sektora, identificirali smo ključne izazove i mogućnosti za rast, postavljajući temelje za buduće projekte. Kao dio naših napora, proveli smo fam tripove za incentive travel agencije iz Turske i profesionalne organizatore kongresa iz regije, što je rezultiralo dolaskom 2,000 gostiju iz Turske i organizacijom malih kongresa u BiH. Također, realizirali smo CIS Certification Program, stručnu obuku posvećenu poticajnim putovanjima, na taj način postajući jedina zemlja u regiji s 28 svjetskih certificiranih agenata.“, objasnio je Feđa Begović, direktor projekta.

Feđa Begović

Istaknuo je kako je prostor u kojem se nalazimo (dvorana Hamam u sklopu Bošnjačkog instituta) upravo blistavi primjer autentičnosti i posebnog iskustva koje Sarajevo i Bosna i Hercegovina mogu ponuditi organizatorima poslovnih događanja.

Najveći problem je što ljudi izvana ne znaju što sve imamo“, rekao je i dodao: „Upravo zato, u okviru naših projektnih aktivnosti, planiramo izradu Meetings Planner Guide BiH kao resursa za organizatore događaja i nastavak promocije BiH na međunarodnim sajmovima i događajima u svijetu poslovnog (MICE) turizma.

Enis Hađimujić

S njime se složio i Enis Hadžimujić, dajući primjer Hrvatske i nacionalnog kongresnog ureda te kongresne burze MEETEX kao platforme za direktnu B2B komunikaciju. Na sličnim primjerima i BiH bi mogla svijetu detaljnije predočiti sve prednosti koje nudi u kao kongresna destinacija.

Treba iskoristiti zasićenost tržišta poznatim i istaknuti se kao nova i drugačija destinacija

Zaključak je to panela s kojim su se složili svi govornici te naglasili kako je za razvoj poslovnog turizma u BiH nužna sinergija javnog i privatnog sektora.