×

Rob Davidson: Bosna i Hercegovina je destinacija s WOW efektom

Razgovarali smo s Robom Davidsonom o potencijalima i prilikama koje Bosna i Hercegovina ima u razvoju ponude kongresnog turizma
Rob Davidson
Rob Davidson
Foto: Sarajevo Tourism Summit

Dr. Rob Davidson, istaknuti profesor event managementa na londonskom sveučilištu Greenwich Business School, predstavlja autoritet u svijetu kongresnog turizma. Istaknuti je stručnjak svjetskog kalibra i vlasnik agencije MICE Knowledge, te autor osam knjiga o event managementu. Redoviti je predavač na konferencijama poslovnog turizma u cijelom svijetu te jedno od omiljenih lica među sudionicima, posebno u zemljama u okruženju. Nekoliko je godina na svjetskoj kongresnoj burzi IBTM World u Barceloni, prezentirao svoj izvještaj "Trends Watch"- predstavljajući najnovije trendove u kongresnoj industriji.
Bosna i Hercegovina je zemlja koja je na samom početku u kontekstu razvoja poslovnog turizma/kongresnog turizma/MICE industrije. Proveli ste nekoliko dana na konferenciji u Sarajevu družeći se s profesionalcima iz regije. Možete li nam reći što je na Vas ostavilo najsnažniji dojam i koji su razvojni koraci ispred nas u narednom periodu?Ljudi. Ljudi iz Bosne i Hercegovine koji sudjeluju u poslovnom turizmu su ono što je ostavilo najveći dojam na mene. Ljudi su otvoreni, spremni slušati i učiti i ne misle da sve znaju. 2. Sarajevo Tourism Summit okupio je profesionalce iz regije (Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Hrvatska i Srbija) iz područja poslovnog turizma i ohrabrujuće je čuti kako su regionalni profesionalci otvoreni za učenje od drugih zemalja koje imaju više iskustva u kongresnoj industriji.

Proces obuke profesionalaca u kongresnoj industriji u BiH je započeo s važnom edukacijom od strane međunarodne organizacije SITE (Society for Incentive Travel Excellence/Udruga za izvrsnost u poticajnim putovanjima). Projekt USAID Turizam sufinancirao je ovu edukaciju zajedno s profesionalcima iz kongresne industrije u BiH. Certifikacija i znanje koje su profesionalci usvojili jako je važno za razvoj tržišta poticajnih/incentive putovanja u Bosni i Hercegovini. Danas je Bosna i Hercegovina prva u regiji po broju certificiranih stručnjaka za poticajna putovanja u sklopu svjetskog programa Certified Incentive Specialist (CIS). Bilo bi sjajno kada bi svi ponuđači iz kongresne industrije nastavili s edukacijama. Naime, kongresna industrija se stalno mijenja i važno je da PCO – Professional Conference Organizer/Agencije za profesionalnu organizaciju konferencija i DMC – Destination Management Company/Agencije za upravljanje destinacijom iz Bosne i Hercegovine uče o tržištu kongresne industrije.

Važno je znati kako doći do klijenata, kako raditi s korporativnim klijentima, asocijacijama, obrazovnim institucijama od kojih svaki sektor ima svoje specifičnosti u organizaciji evenata. Također, važna je i stalna edukacija za osoblje koje radi u hotelima, posebnim prostorima za poslovne evente i sveučilištima. Jedna od edukacija koje vodim zove se „Kako privući poslovne evente u Vaš prostor za evente?“ Svi pružatelji usluga u kongresnoj industriji mogu imati puno koristi od edukacije koja će dalje doprinijeti razvoju tržišta i podizanju razine pružene usluge prema klijentima.

Rob Davidson u Bosni i Herecegovini
Što nedostaje Bosni i Hercegovini u kongresnoj industriji da se svrsta među zemlje koje snažnije privlače međunarodne poslovne evente?

Postojanje nacionalnog kongresnog centra ili convention centra bi bio snažan signal za kongresnu industriju na globalnoj razini da je Bosna i Hercegovina ozbiljna u pridobivanju velikih poslovnih evenata. Kongresni centar bi svrstao Bosnu i Hercegovinu na svjetsku kartu kod međunarodnih asocijacija koje organiziraju velike međunarodne poslovne evente, ali i drugih međunarodnih organizatora evenata. Dobro iskustvo iz susjedne Srbije je obnovljeni Sava centar koji radi sjajan posao u privlačenju međunarodnih poslovnih evenata.

Poslovni eventi se već održavaju u Bosni i Hercegovini no, smisao kongresnog centra ili convention centra je da dođe više poslovnih evenata u BiH. Prvenstveno mislim na evente asocijacija koje imaju svoje članove iz BiH. Nažalost, većina tih asocijacija održavaju svoje kongrese u destinacije koje su agresivnije u privlačenju međunarodnih evenata. Volio bih vidjeti kongresni centar ili convention centar u Bosni i Hercegovini kroz narednih nekoliko godina.

Također, važno je da imate nacionalno tijelo koje će promovirati Bosnu i Hercegovinu kao destinaciju za poslovne susrete. Neke susjedne zemlje nemaju kongresni centar, ali imaju turističku organizaciju koja sjajno promovira kongresni turizam. Važno je staviti Bosnu i Hercegovinu na kartu poslovnih evenata.

Rob Davidson u Bosni i Herecegovini

Nakon nekoliko dana u Sarajevu i Bosni i Hercegovini što je za Vas najvrjednije što izdvaja Bosnu i Hercegovinu od drugih destinacija? Koje su prednosti Bosne i Hercegovine iz očiju profesora i profesionalca kongresne industrije iz Velika Britanija?1. Ljudi
Energija lokalnog stanovništva je nevjerojatna. Sarajevske ulice pune su mladih ljudi koji se smiju i razgovaraju na putu do fakulteta ili posla i to sam sve uhvatio šetajući se par puta dnevno od hotela u kojem sam smješten do hotela u kojemu se održava event. Kada bismo mogli uzeti tu energiju i uložiti ju u turizam i poslovni turizam – to bi bilo sjajno. Ljudi su otvoreni, raspoloženi, slušaju što govoriš, spremni su učiti i to je divno. Nevjerojatno je i to dok sjediš na kavi u centru Sarajeva, pogledaš u daljinu i vidiš sve te divne zelene planine i prirodu koja oduzima dah. Kongresna industrija globalno je gladna novosti ili WOW efekta. Nakon nekoliko dana ovdje Sarajevo i Bosnu i Hercegovinu vidim kao destinaciju s WOW efektom.

2. Bosna i Hercegovina je sigurna destinacija
Imam osjećaj sigurnosti kada hodam po ulici glavnog grada po danu ili u sred noći. Osjećaj sigurnosti koji imaju posjetitelji koji dođu u destinaciju je jako važan međunarodnim organizatorima poslovnih evenata. Brojne europske metropole ne mogu ovo kazati.

3. Prometna povezanost (stanje cesta i broj avio letova)
Prometna povezanost je jako važna. Poslovni gosti u destinaciju žele doći u najboljem slučaju direktnom avio linijom i žele lako putovati po zemlji. Autobusni i tramvajski promet po gradu treba funkcionirati u gradovima, jednako kao i promet između gradova unutar jedne zemlje. Međunarodna zračna luka u glavnom gradu velika je prednost za međunarodne organizatore evenata.

4. Bosna i Hercegovina je best buy destinacija
Bosna i Hercegovina je destinacija u kojoj je vrijednost koju dobijete za vaš novac sjajna. Gosti mogu ići u fine restorane i ne brinuti se da će računi biti visoki. Hrana je uzbudljiva i neobična. Prednost je što čak i vegetarijance i imaju sjajne opcije u brojnim restoranima. Sinoć sam bio u restoranu i provjerio – imaju cijeli meni za vegetarijance. Domaće vino je sjajne kvalitete. Sve su to velike prednosti.

5. Lokalni ljudi koji govore engleski jezik
Posvuda su lokalni ljudi koji jako dobro govore engleski jezik. Sporazumijevanje je strancima izuzetno lako i dostupno.

Rob Davidson u Bosni i Herecegovini

Koje su glavne pogreške koje su destinacije u svijetu radile u procesu razvoja kongresne industrije, a iz kojih bi Bosna i Hercegovina mogla učiti na svom razvojnom putu?U cijelom svijetu imamo previše konferencijskih centara na pogrešnim mjestima, sagrađenih iz pogrešnih razloga. Graditi konferencijski centar ili convention centar u jednom gradu samo zato što susjedni grad ima isti je pogrešno. Konferencijski centri se grade samo ako destinacija ima potencijal za razvoj kongresnog turizma ili ako grad gubi međunarodne konferencije zato što nema kongresni centar. U Zapadnoj Europi sam vidio puno takvih pogrešaka.

Još nešto važno za kongresne centre je što su u puno slučajeva izgrađeni kao kutije od betona bez prozora. Trendovi danas pokazuju kako je važno imati puno dnevnog svijetla i staklenih površina u dvoranama u kojima se održavaju poslovni eventi na što je važno misliti prilikom planiranja izgradnje. Jedan od najboljih primjera je ICE kongresni centar u gradu Krakowu u Poljskoj. Sudionici koji dođu na konferencije žele imati pogled na grad, na kulturno - povijesne spomenike karakteristične za destinaciju u koju su došli. Ukoliko se u BiH odlučite praviti kongresni centar možete učiti iz grešaka drugih destinacija.

Jedan veliki nedostatak u industriji na globalnoj razini je taj što se svatko može zvati DMC ili PCO agencija. Nedostaje kvalitetnih edukacija i certifikacija u kongresnoj industriji i to je nešto na čemu Bosna i Hercegovina može učiti. Na primjer, nakon provedene SITE edukacije, Bosna i Hercegovina je vodeća zemlja u regiji s čak 29 certificiranih stručnjaka za poticajna/incentive putovanja. Dobra iskustva u regiji ima HUPKT - Hrvatska udruga profesionalaca kongresnog turizma koja kroz svoje godišnje aktivnosti provodi certifikaciju članova koji rade u kongresnoj industriji. Radi se u međunarodno priznatom certifikatu koji ima odličan praktični program.

Stalna edukacija svih ponuđača u kongresnoj industriji može utjecati na kvalitetu isporučene usluge prema klijentima i međunarodnim organizatorima evenata. Edukacija profesionalaca u kongresnoj industriji i kvalitetno organizirani poslovni eventi mogu biti konkurentna prednost Bosne i Hercegovine za dovođenje više međunarodnih evenata u zemlju.