Ulrika Scoliège: Kongresni ambasadori su najbolji influenceri za razvoj poslovnog turizma u destinaciji
Belmina Bajrović, mlada i uspješna menadžerica i izvršna direktorica hotela Holiday u Sarajevu koji je dio grupacije Europe Group, stoji na čelu jednog od najprepoznatljivijih simbola grada. Francuski list Le Monde opisao je ovaj hotel kao "Veliku žutu kocku od deset spratova", ističući njegovu impozantnu prisutnost u srcu Sarajeva. Otvoren je uoči Olimpijskih igara 1984. godine te ove godine obilježava 40 godina postojanja, što ga čini simbolom grada. Prestižno obrazovanje, stjecanje znanja i kvalitetnog iskustva Belminu Bajrović su oblikovali kao ključnu osobu u funkcioniranju hotela Holiday, a s njom smo razgovarali povodom pokretanja portala PoslovniTurizam.ba na kongresnom tržištu Bosne i Hercegovine.
Gdje ste se školovali i stekli prva radna iskustva?Započela sam svoje obrazovanje na Ekonomskom fakultetu u Sarajevu, u suradnji sa Griffith fakultetom u Dublinu, gdje sam stekla dvije visoko rangirane diplome. Ponosna sam na svoje postignuće, posebno na srebrnu značku koju sam dobila za izvanredan uspjeh na Dekanovoj listi. Na prestižnom Luiss Guido Carli univerzitetu Rimu, nastavila sam svoje obrazovanje upisom na master studij Poslovne Ekonomije. Ponosna sam što sam dobila punu školarinu za program 'Izvedbenog Globalnog Obiteljskog Biznis Menadžmenta', koji predstavlja jedinstvenu, internacionalnu i suradničku inicijativu između tri vodeća univerziteta: Luiss Guido Carli univerziteta u Rimu, IE Business School u Madridu i IESEG biznis škole u Lilleu.
Kada ste se uključili u obiteljski biznis? Kada i kako ste zavoljeli hotelijerstvo?Od rane mladosti sam aktivno uključena u obiteljski posao, gdje sam već u tinejdžerskim godinama obavljala različite poslove unutar hotela. Taj rani dodir s poslom bio je ključan u mom razumijevanju i razvoju strasti prema hotelijerstvu. Kroz te početne korake, brzo sam shvatila složenost i izazove ovog posla, ali i cijenila važnost discipliniranosti i ljudskih vještina koje su ključne za uspjeh u ovoj industriji.
Otkrila sam da me intrigira svaki aspekt hotelske industrije, od upravljanja gostima do koordinacije osoblja i rješavanja izazova svakodnevnog poslovanja. S vremenom sam shvatila da želim svoju strast pretvoriti u karijeru te sam se usmjerila na daljnje obrazovanje i usavršavanje kako bih se što bolje pripremila za buduće izazove u tom području.
Svim mladima bih preporučila obrazovanje i rad u međunarodnom okruženju
Koja iskustva nosite iz školovanja i rada u međunarodnom okruženju?Iskustva koja sam stekla kroz obrazovanje i rad u međunarodnom okruženju nadmašila su sva moja očekivanja, te ih stoga snažno preporučujem svim mladima. Tijekom školovanja i rada u internacionalnom okruženju, razvila sam različite socijalne vještine, te pored engleskog, usavršila dva dodatna jezika, talijanski i njemački. U sklopu internacionalne edukacije, imala sam priliku učestvovati u inovativnim projektima za vodeće talijanske i internacionalne firme. Ovo iskustvo nije samo doprinijelo mom razvoju kao lidera, već mi je omogućilo i dublji uvid u poslovne procese te primjenu najnovijih metoda i tehnologija u poslovanju. Radila sam na raznolikim projektima, obuhvaćajući razvoj biznis strategije, implementaciju odgovarajućih hijerarhijskih sistema te analizu metrika i statistika s ciljem unapređenja prodaje. Rad i edukacija u međunarodnom okruženju potaknula me je da razmišljam izvan uobičajenih okvira te primjenjujem visoke standarde poslovanja Evropske unije i u našem poslovanju.
Jeste li od početka znali da ćete se vratiti u Sarajevo i raditi u hotelima?Nisam bila sigurna da ću se odmah nakon završetka mastera vratiti u Sarajevo, ali situacija s pandemijom, posebno loša ekonomska situacija u Italiji, usmjerila me u tom smjeru. Moj glavni cilj bio je stjecanje što više međunarodnog iskustva i znanja putem rada u inozemstvu, s namjerom da te vještine i spoznaje jednog dana prenesem u svoju vlastitu firmu.
Gdje ste sve do sada radili izvan BiH i na kojim ste sve pozicijama radili u hotelijerstvu?Sa željom da svoje znanje pretvorim u praksu i steknem novo iskustvo, odlučila sam otputovati u Pariz, gdje sam radila u vodećoj francuskoj hotelskoj kući EVOK Luxury Hotels Collection. Nakon toga, nastavila sam svoje profesionalno putovanje u Austriju, gdje sam stekla dragocjeno iskustvo radeći u hotelskoj kući Florian Weitzer Hotels & Restaurants, usavršavajući se u područjima ugostiteljstva, menadžmenta i financija. Odluka o povratku u Sarajevo bila je motivirana željom da svoje internacionalno znanje i iskustvo primijenim u našoj zemlji te doprinesem njenom razvoju na najbolji mogući način. Investicija u moje obrazovanje i iskustvo omogućila mi je da sada, kao mlada žena na rukovodećoj poziciji, uspješno upravljam jednim od najvećih hotelskih lanaca u Bosni i Hercegovini, Europe Group.
Ključ motivacije leži u timskom radu i suradnji s klijentima
Što Vas motivira u poslu, gdje pronalazite motivaciju i strast u poslu?Rad u timu i suradnja s klijentima su izvor moje najveće motivacije. Smatram da je timski rad ključan za postizanje uspjeha i ostvarenje ciljeva. Trudimo se uvijek biti u koraku s novim trendovima i inovacijama u industriji, jer smatramo da je to ključno za održavanje konkurentnosti i pružanje najboljih usluga našim klijentima. Stoga redovito učestvujemo na sajmovima turizma, raznim radionicama i edukacijama koje nam omogućavaju da naučimo nove stvari, razmijenimo iskustva s drugima i ostanemo inspirisani. Bez kontinuiranog učenja i kreativnog pristupa poslu, ne bismo mogli napredovati niti ostati motivisani u svom radu.
Što sve Vaš posao izvršne direktorice jednog od hotela u grupi donosi?Pozicija izvršne direktorice nosi sa sobom veliku odgovornost, osobito u dinamičnom okruženju poput ugostiteljstva. U mom slučaju, upravljanje s gotovo 100 zaposlenika u Hotelu Holiday, predstavlja samo dio odgovornosti unutar grupe koja obuhvaća preko 200 radnika. Svjesna sam da je ugostiteljstvo živa materija koja se neprestano mijenja, izlažući nas izazovima kao što su tehnološki napredak, održivost i nestabilnost na tržištu radne snage. Od donošenja strategija i planiranja budućih investicija do stalnog unapređenja standarda putem edukacija i certificiranja, moj posao obuhvaća širok spektar aktivnosti koje zahtijevaju pažnju i angažman.
Možete li usporediti hotelske sustave u inozemstvu i u Sarajevu?Iako su firme u inozemstvu obično naprednije u tehnološkom aspektu, s ponosom ističem da je naša kompanija izuzetno dobro opremljena u području hotelskih sistema, programa te automatizacije i digitalizacije. Uvijek pratimo najnovije trendove i kontinuirano radimo na poboljšanju i nadogradnji naših sistema kako bismo osigurali brzu komunikaciju te sigurnije završne procese i transakcije.
Kongresni hotel s prestižnim priznanjima i poznatim gostima
Po čemu je hotel Holiday poseban?Hotel Holiday posluje još od 1984. godine, kada je prvi put otvoren kao posebni projekt za potrebe Zimskih olimpijskih igara u Sarajevu '84. Ovaj hotel je koncipiran kao najveći kongresni centar u samom centru grada, s gotovo 400 soba i čak 12 konferencijskih dvorana. Osim toga, nudi i dva restorana, bar, wellness centar, ljetnu baštu te parking i garažu sa 300 parkirališnih mjesta. U nedavnom partnerstvu, također su otvoreni Cineplexx kino dvorane i moderni supermarket Crvena Jabuka. Inspiracija za dizajn ovog hotela potekla je od bosanskohercegovačkog arhitekta Ivana Štrausa, koji je želio stvoriti dojam grada unutar hotela, pružajući gostima sve što im je potrebno. Stoga, osim osnovnih sadržaja, Hotel Holiday nudi i niz dodatnih usluga poput frizerskog salona, kozmetičkog salona, solarija, rent-a-car usluga, butika, te čak i banku.
Radi se o hotelu s dugom tradicijom, kako je hotel Holiday danas pozicioniran na tržištu?Hotel Holiday pozicioniran je kao kongresni hotel na tržištu, s fokusom na poslovne klijente i grupni segment. Zahvaljujući svojoj bogatoj historiji, arhitektonskoj izvrsnosti i kulturnoj važnosti, Hotel Holiday privlači mnoge umjetnike, glumce, novinare, političare i poznate ličnosti iz cijelog svijeta. Kroz godine, Hotel Holiday i Europa Grupacija su osvojili brojna priznanja i nagrade, neki od njih su Superbrands BIH, Certifikat bonitetne izvrsnosti, Restaurant Guru Award, Best Hotel For Business Travelers CNBC, Poslovne Novine 100 najvećih kompanija, Le Monde Paris 2022. - Top 5 najutjecajnijih hotela u svijetu.
Po čemu je hotel jedinstven na MICE (Meetings, Incentives, Conferences and Exhibitions) tržištu u Sarajevu?Hotel Holiday je jedini hotel u središtu Sarajeva koji pruža mogućnost smještaja za veliki broj gostiju uz jednostavan pristup i osiguran parking. Naša ključna konkurencijska prednost leži u izvanrednom kapacitetu hotela i izvrsnoj centralnoj lokaciji. Uz to, ističemo se bogatom ponudom usluga prilagođenih MICE turizmu, uključujući transfer usluge, raznoliku ponudu hrane i pića, catering, kafe pauze te 12 konferencijskih dvorana različitih veličina opremljene najsuvremenijom tehnologijom i tehničkom podrškom.
Potencijali i izazovi kongresnog turizma u BiH
Kako je BiH pozicionirana u kontekstu MICE industrije u odnosu na zemlje u regiji (Crna Gora, Hrvatska, Srbija i Slovenija)?Smatram da Bosna i Hercegovina tek počinje razvijati MICE industriju u usporedbi s drugim zemljama u regiji, te će biti potrebno puno truda da naša zemlja postane prepoznata kao atraktivno odredište za takve goste. Činjenica da se vrlo malo hotela uključuje u kongresni turizam jasan je pokazatelj trenutnog stanja. Većina hotela u Sarajevu i BiH nema planove za izgradnju ili proširenje kongresnih i konferencijskih kapaciteta, jer to zahtijeva dodatne investicije, veću predanost i više resursa. Vjerujem da bi hotelijeri trebali prepoznati pravi potencijal kongresnog turizma i posvetiti se tom segmentu, jer uz zdravstveni turizam, kongresni turizam ima ogroman potencijal za rast i razvoj.
Koje su glavne prilike i potencijali vezani uz razvoj MICE industrije u BiH i što bi se sve trebalo poduzeti da se razvoj ostvari?Da bi kongresni turizam postao popularan u našoj zemlji, prvo moramo izgraditi potrebne kapacitete za tu vrstu turizma. Osim toga, važno je uložiti napore u marketing i promociju. U zemljama poput Hrvatske, Slovenije i Austrije već postoje agencije i portali koji se specijaliziraju za promociju kongresnog turizma, omogućavajući klijentima jednostavan pristup raznovrsnim opcijama za organizaciju poslovnih događaja u samo nekoliko klikova. Također, ove zemlje redovito organiziraju sajmove specifične za kongresni turizam, na kojima se susreću korporacije i hoteli te se promoviraju usluge i mogućnosti za poslovne događaje. Osim toga, postoje i sajmovi vjenčanja i medicinskog turizma koji doprinose promociji destinacija kao pogodnih za različite vrste događaja i putovanja.
Smatram da bi uz promociju i odgovarajuću podršku države, ministarstva, te turističkih zajednica mogli postati prepoznatljivi kao poželjna destinacija kongresnog turizma. Potencijal kongresnog turizma u Bosni i Hercegovini je značajan, te vjerujem da uz efikasne metode shvaćanja potreba klijenata možemo očekivati i povećani turistički agažman kongresnog turizma.